کدخبر: ۱۹۰
۲۷ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۲۰
چاپ
لینک کپی شد

به بهانه پایان«هم گناه»

ما هم گناهیم...!

ما هم گناهیم...!

مخاطب «هم گناه»در هر قسمت با انبوهی از اتفاقات هیجان انگیز و جذاب مواجه می شد که هم باعث تشویق به دیدن ادامه آن می شد و هم یک حس رضایت در او ایجاد می کرد

صبح سینما/رامین مارالی:بعد از موفقیت فصل اول سریال «شهرزاد» و مورد توجه قرار گرفتن مضاعف نمایش خانگی در میان فیلمسازان،مصطفی کیایی اعلام نمود که قرار است سریالی با نام «لیلای من» را برای این مدیوم بسازد؛سریالی که محسن کیایی نویسندگی آن را عهده دار بود.

برادران کیایی نوید یک سریال بسیار جذاب را برای نمایش خانگی دادند.پس از مدتی در خبرها نام سریا«هم گناه» یاد شد؛اما ماجرای پلاسکو و وسوسه سینمایی کردن آن توسط مصطفی کیایی موجب شد که ساخت سریال از اولویت آن ها خارج شود و اعلام شد که این سریال پس از ساخت فیلم پلاسکو نیمه دوم سال ۱۳۹۶ جلوی دوربین می رود اما این اتفاق میسر نشد تا این که ابتدای سال۹۸ و پس از تولید کمدی«مطرب»خبر ساخت این سریال مجدد بر سر زبان ها افتاد؛هنوز مشخص نبود برادران کیایی قرار است همان سریال سه سال قبل را تولید کنند یا به فکر کار تازه ای هستند


بالاخره تابستان ۹۸ خبرهای رسمی تولید این سریال منتشر شود و عنوان شد که یکی از سامانه های وی او دی(فیلیمو) به عنوان سرمایه گذار در این پروژه حضور داره


چرا هم گناه سریال موفقی است:

فیلمنامه فرمول نویسی شده:

نام محسن کیایی به عنوان نویسنده یکی دو سریال تلویزیونی و یک فیلم سینمایی(لونه زنبور)دیده شده بود اما کمتر کسی انتظار داشت که او بتواند یک فیلمنامه درام پر کشش خلق کند؛ جدا از این مصطفی کیایی تا به حال به جز متن های خودش به سراغ سناریو فرد دیگه ای نرفته بود.سناریوی همگناه مشترکا توسط محسن کیایی و دوست قدیمی برادران کیایی علی کوچکی نوشته شده(همان رئیس بانک در خط ویژه؛آدم پابلو توی بارکد،هم رزم مهدی هاشمی توی ضدگلوله و...) و چیترا نادری همسر علی کوچکی طرح اولیه را نوشته است

فیلمنامه «هم گناه» به شکل فیلمنامه های روز دنیا و سریال های موفق جهان به شکل فرمول نویسی شده خلق شده و داستان ها و پیرنگ های مختلف در هم تنیده شدند؛اتفاقی که در سال های گذشته تلویزیون هم سعی بر انجام آن داشت و حاصل سریال هایی مثل «همه چیز آن جاست» و «هشت و نیم دقیقه» شد.

فیلمنامه روایت خطی خودش را دارد بر خلاف نمونه ها نا موفق که کم هم نیستند نمی خواهد با جابجایی زمان و فلش بک های بیهوده روایت معمایی خلق کند؛بلکه فیلمنامه نویس و در نهایت کارگردان خودش به عنوان دانایی کل در داستان قرار می دهد و اطلاعات را قطره چکانی به مخاطب عرضه می کند یعنی تا حد زیادی از زیاده گویی فاصله می گیرد و با خساست در تعریف قصه و شخصیت ها درام رو جلو می برد

قرار بود مشابه چنین چیزی در سریال «نهنگ آبی»هم اتفاق بیوفتد اما انصراف لیلا حاتمی باعث شد که آن سریال کلا عقیم بماند و نیمه دوم با یک سناریو جایگزین و پر باگ ادامه پیدا کند؛عده ای حتی معتقدند فیلمنامه ای نیز در کار نبوده و ادامه سریال به صورت یک طرح کلی و فروس ماژور جلو رفته است

بعد از سریال «عاشقانه» مرسوم شد که اگر کسی قرار است یک سریال نمایش خانگی بسازد که در بستر روز روایت می شود و ژانر اجتماعی ست باید چند پارامتر را رعایت کنو اول این که کلکسیونی از بازیگران مطرح را دور خودش جمع کند؛یک شخصیت مشابه پیمان «عاشقانه»داشته باشد،یک گادفادر همانند «بزرگ آقا»،چند خانه میلیاردی و چند ماشین گران قیمت.

فیلمنامه ها معمولا توجیهی برای همه شخصیت ها نداشتند و بیشتر برای فروش و این که یک کستی رو دورهم جمع کنند اجرایی می شدند اما در همگناه«هم گناه» شخصیتی در قصه وجود ندارد مگر این که داستانی داشته باشه و یا اینکه در جلوبردن ماجرایی موثر باشد،همه شخصیت ها برای خودشان قصه دارند و این قصه ها با هم در هم تندیده شده برای همین مخاطب با قصه این سریال ارتباط خوبی برقرار کرده است

کست حساب شده/ترکیب طلایی

«هم گناه» نه فقط به جمع کردن انبوه ستاره ها کنار هم توجه کرده و نه این که فقط ازبازیگران تازه کار و جوان استفاده کرده؛برداران کیایی در انتخاب بازیگران این سریال دست به یک ترکیب طلایی زدند؛ترکیبی از استارهای سینما در کنار بازیگران تئاتر و بازیگران جوان؛این ترکیب بارها در سریال ها و فیلم های سینمایی موفق تکرار شده و همیشه جواب گو بوده ؛در واقع اگر فیلمنامه کشش لازم را داشته باشد؛این ترکیب موفقیت یک اثر نمایشی را تضمین می کند

در مقابل آثاری را می بینیم که برای تمامی نقش ها از چهره های مطرح استفاده کرده اما چون در انتخاب بازیگر ها وسواس لازم را نداشتند از طرف مخاطب پس زده می شوند؛نمونه آن سریال «دل» که برخی بازیگران به نقش هایی که بازی می کنند نمی خورند

برای نمونه هدیه تهرانی و هنگامه قاضیانی در نقش های زیبا و لیلا انتخاب های مناسبی هستند و مخاطب از انتخاب آن ها رضایت دارد در مقابل ارتباط خوبی با بازیگران جوان سریال برقرار می کند و آن ها را پس نمی زند؛پدرام شریفی برای ایفای نقش چند لایه پیمان مناسب بود؛محسن کیایی انتخاب درستی برای آرمان با سیر کنش های آن در فیلمنامه است.مسعود رایگان و رویا تیموریان،شاهرخ فروتنیان و حتی پرویز پرستویی که عده ای به حضر کمرنگ او انتقاد کردند نیز از انتخاب های هوشمندانه سریال هستند.نوع نگاه و بازی سکوت پرستویی در این سریلل بسیار برای مخاطب جذاب است
 

احترام به مخاطب

اگر دقت کرده باشید محتوای ارائه شده در نمایش خانگی در طول ده سال گذشته مدام دستخوش تغییر قرار گرفته سریال قهوه تلخ در هر پک حداقل ۱۰۰ دقیقه محتوا ارائه می داد بعد از آن با پخش سریال هایی مثل ساخت ایران این محتوا به هر پک۸۰ الی۷۰دقیقه رسید،با پخش سریال شاهگوش پک های سریال ها تک قسمتی شد و محتوای آن بین ۶۰ تا ۷۰ دقیقه ارائه می شد و اکنون این محتوا بین ۴۵ تا ۵۰ دقیقه عرضه می شود.

این که یک سریال چند دقیقه محتوا ارائه دهد مهم نیست؛مهم این جاست که مخاطب با خودش فکر نکند که سرش کلاه می رود و به او بی احترامی می شود.در سال های اخیر سریال هایی بودند و هستند که رسما چیزی جز کم فروشی نیستند و هر قسمت چیزی جز تیتراژ ابتدایی،آنچه گذشت،سکوت،اسلوموشن،موزیک ویدیو،آنچه خواهید دید و تیتراژ پایانی نیستند.

از این حیث «هم گناه» تکلیفش با خود روشن بود تایم هر قسمت این سریال بین ۴۷ تا ۵۵دقیقه بود و هر قسمت داستان در حال پیش روی بود و مخاطب در هر قسمت با انبوهی از اتفاقات هیجان انگیز و جذاب مواجه می شد که هم باعث تشویق به دیدن ادامه آن می شود و هم یک حس رضایت در او ایجاد می شد

پربیننده ترین

آخرین اخبار