کدخبر: ۲۹۴
۲۷ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۵۶
چاپ

تاربخچه سینمای مستقل ایران و حضور بین المللی آن در جهان

تاربخچه سینمای مستقل ایران و حضور بین المللی آن در جهان

صبح سینما/مصطفی محمدخانی:سینمای مستقل ایران از دهه چهل شمسی با جریان گرفتن ادبیات روشنفکری ایران شروع شد.و با کارگردانانی از جمله فرخ غفاری ، شهید ثالث ، بهرام بیضایی و امیر نادری بارقه های امید در این سینما شکل گرفت،و حتی فیلم هایی سیاسی از جمله مسعود کیمیایی با ساخت فیلم های گوزن ها و قیصر و داریوش مهرجویی با ساخت فیلم گاو موجی از نقد حاکمیت سیاسی آن زمان توانست به نوعی در حرکت اعتراضی مردم  ایران یاری رساند و می توان گفت  موجی از سینماگران مولف  سینمای ایران  به جهان معرفی نمود. این فیلم ها علاوه بر نمایش  و استقبال در سینماها و جشنواره های داخل ایران به موفقیت های جهانی و نمایش در عرصه بین الملل برای سینمای ایران بوجود بیاورد

با شروع اعتراضات خیابانی مردم ، بیشترین ضربه به  سینماهای ایران وارد شد،و حتی سینماها نیز به آتش کشیده شده و دلیل اصلی آن نه سینمای مستقل بلکه سینمای تجاری و عامه پسند بود که به  انقلابیون آن فیلم ها را مروج فساد و فحشا می دانستند.

بعد از انقلاب ۵۷ چندین سال سینما ایران به حاشیه رفت ،ولی فیلمسازان موج نو ایران که نام بردیم دوباره با ساخت فیلم هایی با مضمون انسانی دوباره با آثار آنها جریان سینمای مستقل ایران در عرصه بین الملل آغاز گردید و نظام نیز با توجه به جنگ هشت ساله به تولید آثار از سینمای جنگ و سینمای دینی و معناگرا پرداخت و فیلمسازانی جوان و جدید نیز به این عرصه وارد شدند. 

می توان تبلور سینمای هنری و مولف ایران را در دهه هفتاد شمسی دانست چنان سینمای ایران به پیشرفت رسید که می توان گفت در بیشترین جشنواره های بین المللی و مهم  فیلم های ایران سرآمد بودند

و یکی از  این فیلمسازان  شاخص عباس کیارستمی  بود و با این تاریخچه مختصر می توان تحلیلی نسبت به سینمای مستقل ایران در عرصه بین الملل دانست

بعد پایان و حذف نگاتیو از سینما و شروع عصر تکنولوژی  دیجیتال تحول عظیمی در سینما بوجود آمد،با توجه به اینکه در دسرس بودن و ارزان شدن متریال های تولیدی تصویر ،موج جدیدی از سینماگران جوان و مستقل شروع به فعالیت نمودند

با توجه به گران بدون نگاتیو و هزینه های جانبی همچون لابراتوار و محدودیت فیلمبرداری با شروع عصر دیجیتال دسرسی به تصویر همزمان و تدوین راحت وساده  این تکنولوژی بسیار  به ساخت آسان و کم هزینه بودن سینماگران مستقل کمک نمود و  سینمای مستقل که بسیاری از فیلم های مولف هنری ایران با کمترین بودجه ساخته می شد تولید گردید و در کنار آن فعالیت های موسسات آموزشی و دانشگاهی نیز گسترش یافت که می توان انجمن های سینمای جوان در سراسر کشور وموسسات خصوصی  نیز در این عرصه به تربیت نسلی جوان و مشتاق سینما پرداختند.

در سالهای جدید موج گسترده ای از ساخت فیلم های کوتاه در ایران تولید گردید و حتی رکورد های جهانی در تولید و عرصه و نمایش در جشنواره های بین المللی را شکست و در کنار آن باید اذعان نمود که متاسفانه آثاری با کفیت پایین نیز تولید  گردیده است .

به هر شکل سینمای مستقل ایران همچنان با فراز و نشیب ها در دولت های مختلف در ایران وسلیقه های متفاوت مدیریت های دولتی  به راه خود ادامه می دهد و شایان ذکر است سینمای مولف ایران متاسفانه هنوز نتوانسته به هدف ایده آل جذب مخاطب داخلی برسد.

هر چند در سالهای اخیر با تاسیس موسسه هنر و تجریه در ایران با نمایش فیلم های مستقل و هنری در  سینما های محدود که بیشتر آن در  شهرهای بزرگ ایران است. این فیلمسازان توانسته اند مخاطبان خاصی  را به سینما ها بکشند ولی متاسفانه هنوز به شکل ایده آل موفق به جزب مخاطب نشده اند.

با شروع به کار و تاسیس پلتفرم های اینترنتی در ایران نیز بازار جدیدی برای فیلم های مستقل سینمای ایران بوجود آمده واگر تهیه کنندگان و سازندگان این نوع فیلم ها بتوانند در این مکان تبلیغات درست و گسترده ای انجام دهند آنها می توانند به جذب مخاطب بیشتری برسند با توجه به نسل جوان ایران که بیشتر آنها تحصیلات آکادمیک دارند.بستر مناسبی است برای جذب آنها به محصولات فرهنگی و هنری  است.

و با این وجود این سینما همچنان با فراز نشیب ها زیاد با توجه به سیاست های متفاوت دولت به حیات خود ادامه می دهد.و می توان به جد گفت که یکی از بهترین نمایندگان فرهنگی و هنری ایران است که هنر و فرهنگ و تمدن ایرانی را به شکل شایسته در جهان معرفی می نماید و حتی بدون اغراق می توان گفت تاثیرات زیادی بر سینمای هنری در منطقه وحتی در جهان گذاشته است و ما مدیون خیلی از فیلمسازان گذشته و حال کشور هستیم که با توجه به تبلیغات منفی سیاسی کشور در رسانه های پر مخاطب تبلیغاتی دنیا این سینما توانسته نماینده بسیار خوبی برای فرهنگ و هنر و تمدن ایران زمین باشد.